torstai 20. joulukuuta 2018

Vuoden viimeinen julkaisu

"Eti parasta 
muissa immeisissä 
ja suat uskoo,
 että hyö tekköö 
siule saman."

Tänä vuonna on ehtinyt tapahtua niin paljon. Niin töissä kuin vapaa-ajallakin, oli isoja ja kokonaisvaltaisia muutoksia, sekä pieniä ja hienovaraisempia muutoksia.  Tunteet menivät laidasta laitaan ja taas takaisin. 

Yleensä sanotaan, että taaksepäin katsottuna aika näyttää menneen todella nopeasti. Minusta aika ja viikot vierivät todella nopeasti, mutta kun miettii mennyttä vuotta, se tuntuu todella pitkältä ajalta. 

Ensimmäisen puoli vuotta työskentelin Majakka-toiminnassa yksin. Sitten kesän jälkeen aloitti uusi työparini, joka jäi pois viime tiistaina. Jäin haikein mielin muistelemaan yhteistä aikaamme, mutta toisaalta taas olen innoissani. Sillä ensi vuonna, tammikuun toinen päivä, kun palaan joululomalta töihin, en aloita niitä yksin. Vaan työt kanssani aloittaa uusi työpari. 

Olen innoissani ja helpottunut tästä. Ettei minun tarvitse kantaa kaikkea vastuuta yksin, eikä miettiä että miten töissä pärjätään kun olen itse opiskelemassa. Toisaalta odotan innolla sitä, että pääsemme työskentelemään yhdessä. 

Olen innoissani myös siitä, että vuoden alussa voimme muokata ryhmiä uudenlaisiksi. Minulla on jo suunnitelmia, joiden toteuttamista odotan innolla. 

Vuosi sitten olin ollut Toimarilla töissä kaksi kuukautta. Lähteminen hanketyöhön oli tietoinen riski, sillä hankkeen rahoitus ei ollut varma. Vaikka edellinen työpaikkani oli vakituinen ja edessä tiedettävästi vain kahden kuukauden pesti uudessa paikassa, lähdin Toimarille innolla. Oli jo aikakin kokeilla jotain uutta. 

Tämä tietoisesti otettu riski, osoittautui tähän mennessä työurani parhaimmaiksi päätökseksi. Sillä nyt minä olen onnellisempi kuin koskaan aikaisemmin. En olisi voinut uskoa, että työtä tekemällä voi tulla onnelliseksi, mutta nyt näen sen omin silmin. Lähden töihin jokapäivä hyvillä mielin, kenties silmät väsymyksestä ristissä, mutta hyvillä mielin.

Tuntuu, että töissä todella arvostetaan työpanostani. Olen saanut palkintoja työstäni ja minulle on myös kerrottu se. Tunnen itseni etuoikeutetuksi ollessani tälläisessä työssä. Palaan loman jälkeen töihin täynnä uutta puhtia ja intoa tulevasta. Tuskin maltan odottaa.  

Nyt kuitenkin on aika rauhoittua ja hiljentyä nauttimaan joulusta. On ihanaa, että saamme kuin saammekin valkean joulun. Luonto on kuin talven satumaa kun puitakin peittää lumihuntu. 
Ihanaa joulua ja loistavaa, onnellista uutta vuotta. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti